W najbliższy weekend 11-12 listopada 2017 zapraszamy do Galerii Tak na Mini Festiwal Filmowy Outsider Art. Wstęp bezpłatny.
Festiwal organizowany jest w ramach projektu ▲B. Zabierzcie znajomych, pyszne trunki i chodźcie do Galerii TAK obejrzeć filmy, których prawdopodobnie nie znajdziecie na Netflixie. Mamy nadzieję, że będziemy mogli spędzić wspólnie miły czas.
DZIEŃ 1 | 11.11
DIABEŁ I DANIEL JOHNSTON (The Devil and Daniel Johnston), reż. Jeff Feuerzeig, 2005, 110' | 14:00 - 15:50
WSKRZESZANIE ZMARŁYCH. TAJEMNICA PŁYTEK TOYNBEE'EGO (Resurrect Dead: The Mystery of the Toynbee Tiles), reż. Jon Foy, 2011, 86' | 16:00 - 17:30
**
MARWENCOL (Marwencol), reż. Jeff Malmberg, 2010, 83' | 18:20 - 19 :40
CYBERPUNK (Cyberpunk), reż. Marianne Trench, 1990, 60' | 20: 00 - 21:00
DZIEŃ 2 | 12.11
RADOSNE PRZEJAŻDŻKI WESLEYA WILLISA (Wesley Willis's Joyrides), reż. Chris Bagley, 2008, 77' | 13:30 -14:40
CRUMB (Crumb), reż. Terry Zwigoff, 1994, 119' | 15:00 - 17:00
**
W KRAINACH NIEREALNEGO (In the Realms of the Unreal), reż. Jessica Yu, 2004, 81' | 18:00 - 19:20
ZABYTKOWE JUTRA (Vintage Tomorrows), reż. Byrd McDonald, 2015, 70' | 19:50 - 21:00
ZOBACZYMY:
DZIEŃ 1 | 11.11
DIABEŁ I DANIEL JOHNSTON (The Devil and Daniel Johnston), reż. Jeff Feuerzeig, 2005, 110'
Daniel Johnston jest szeroko znany jako jeden z największych amerykańskich samouków muzycznych i plastycznych. Jego prace – zarówno dźwiękowe, jak i wizualne – są niezwykle surowe, a jednocześnie poruszające i wysoce oryginalne. Jest też znany jako artysta, który przez całe swoje życie musiał zmagać się z poważną chorobą psychiczną. Wszystko to zostało doskonale udokumentowane – już jako nastolatek Daniel Johnston zaczął nagrywać swoje życie na taśmach magnetofonowych i wideo. Na tysiącach kaset zarejestrował nie tylko swoje myśli, ale także sekretnie nagrał godziny rozmów z innymi. Czerpiąc z tego bogatego materiału dokumentalnego, Jeff Feuerzeig nakręcił film, będący wyczerpującym i poruszającym portretem tego fascynującego artysty.
WSKRZESZANIE ZMARŁYCH. TAJEMNICA PŁYTEK TOYNBEE'EGO (Resurrect Dead: The Mystery of the Toynbee Tiles), reż. Jon Foy, 2011, 86'
W latach 80-tych na jezdniach i skrzyżowaniach wielu amerykańskich miast zaczęły pojawiać się zagadkowe inskrypcje, mówiące o wskrzeszaniu zmarłych. Większość osób w ogóle nie zwracała na nie uwagi, część uznała je za jakąś formę sztuki ulicznej, a część za swego rodzaju manifest niezidentyfikowanego szaleńca. Dla Justina Duerra jednak stały się obsesją - wciąż próbował odnaleźć odpowiedź na pytania co oznaczają i kto je tam umieścił. Przez wiele lat zbierał i analizował wszystkie wskazówki, które tajemnicza osoba umieszczała na tych inskrypcjach na ulicach największych miast Stanów Zjednoczonych i Ameryki Południowej.
Składając w całość elementy tej układanki w końcu odkrył, że prawda stojąca za powstaniem tych płytek jest o wiele bardziej dziwna, niesamowita i poruszająca, niż mógł to sobie wcześniej
wyobrazić, kiedy zaczynał swoje śledztwo.
MARWENCOL (Marwencol), reż. Jeff Malmberg, 2010, 83'
8 marca 2000 roku Mark Hogancamp został zaatakowany przed barem przez pięciu mężczyzn, którzy pobili go niemal na śmierć. Po dziewięciu dniach w śpiączce i czterdziestu dniach w szpitalu został z niego wypisany ze stwierdzonym uszkodzeniem mózgu i prawie całkowitą amnezją na temat jego życia przed atakiem. Nie mając odpowiedniego ubezpieczenia i nie mogąc pozwolić sobie na finansowanie profesjonalnej terapii, Mark wynajduje swoją własną –
rozpoczyna budowę zminiaturyzowanego belgijskiego miasteczka z czasów II wojny światowej, które zapełnia lalkami reprezentującymi siebie, swoich przyjaciół, a nawet tych, którzy go napadli. Konstruowanie budynków, przedmiotów i lalek oraz odgrywanie za ich pomocą przeróżnych scenek pomaga mu w odzyskaniu koordynacji ruchowej i wzrokowej, a przede wszystkim – pozwala mu sobie poradzić z psychicznymi ranami, które pozostawił w jego umyśle napad.
CYBERPUNK (Cyberpunk), reż. Marianne Trench, 1990, 60'
„Cyberpunk” to wystylizowany dokument na temat ruchu cyberpunka. Jego znani przedstawiciele, William Gibson, autor klasycznej cyberpunkowej powieści „Neuromancer” i Timothy Leary, słynny adwokat środków psychodelicznych, dzielą się z widzami swoimi przemyśleniami na temat przyszłości społeczeństwa i technologii oraz omawiają całą cyberpunkową ideę i estetykę
DZIEŃ 2 | 12.11
RADOSNE PRZEJAŻDŻKI WESLEYA WILLISA (Wesley Willis's Joyrides), reż. Chris Bagley, 2008, 77'
Największymi marzeniami Wesleya Willisa było zostanie gwiazdą rocka i słynnym artystą. Niestety, wyglądało na to, że cały wszechświat przeciwstawił się tym marzeniom – Wesley pochodził z patologicznej rodziny, cierpiał na schizofrenię paranoidalną, sporą część swojego życia żył jako bezdomny i zmagał się z białaczką, która w końcu stała się przyczyną jego śmierci w 2003 roku. To wszystko jednak wcale nie przeszkodziło Wesleyowi – stał się
dokładnie tym, kim chciał. Jego prace graficzne, a głównie jego wykonywane za pomocą markerów panoramy jego rodzinnego Chicago, doczekały się nawet naukowych omówień na
uniwersytetach ze względu na stosowaną przez niego niezwykłą perspektywę i wręcz niezwykłe bogactwo faktograficznych szczegółów. Tak samo z muzyką – jego pełna dyskografia liczy
sobie ponad 50 albumów, grał koncerty na całym świecie i został doceniony przez naprawdę ważne osoby w muzycznym biznesie – między innymi przez Jello Biafrę, założyciela Dead Kennedys, który stał się wydawcą jego płyt. Jego utwory miały kilka wymiarów – od prześmiewczej wizji współczesnego świata, poprzez żartobliwe piosenki o zwierzętach czy słynnych zespołach muzycznych, aż po niezwykle poważny zapis walki z wewnętrznymi demonami schizofrenii, które nie pozwalały mu normalnie funkcjonować.
CRUMB (Crumb), reż. Terry Zwigoff, 1994, 119'
Robert Crumb, ojciec undergroundowego komiksu, to postać nietuzinkowa – ważna nie tylko dla amerykańskiego świata powieści graficznych, ale też dla kontrkultury na innych kontynentach.
Pionierska twórczość Crumba, uważanego za geniusza komiksu, uruchomiła prawdziwą lawinę przemian w amerykańskim i światowym komiksie. Wyłaniająca się z jego komiksów wizja
społeczeństwa – składającego się z zagubionych i bezsilnych frustratów – okazała się bardzo bliska wielu twórcom i czytelnikom. Natychmiast pojawiła się grupa autorów czerpiąca całymi
garściami zarówno z tematyki jak i konwencji wymyślonej przez Crumba. W ten sposób powstało zjawisko komiksowego undergroundu, które z kolei okazało się pierwszym etapem „dojrzewania komiksu” do podejmowania poważnych, trudnych tematów. Film „Crumb”, uznany za jeden z najważniejszych dokumentów o sztuce, to podróż do podświadomości tego artysty, którą odrywa przed widzami on sam, jego najbliżsi i – przede wszystkim – jego twórczość.
W KRAINACH NIEREALNEGO (In the Realms of the Unreal), reż. Jessica Yu, 2004, 81'
Henry Darger był introwertycznym samotnikiem, z niewielką ilością znajomych, który spędził dzieciństwo w ośrodku dla chorych psychicznie i umarł w przytułku dla ubogich. Za dnia, przez 50 lat pracował jako dozorca w szpitalu, ale nocami, w wynajętej kawalerce, tworzył wyimaginowany, jednocześnie pełen piękna i okrucieństwa wszechświat, który przelewał na kartki papieru. Dopiero po jego śmierci w 1973 roku zostało odkryte w jego pokoju dzieło, nad którym pracował całe życie – bogato ilustrowaną, mającą ponad 15 tysięcy stron epopeję "Historia Dziewcząt Vivian, znana również jako Krainy Nierealnego, czyli rzecz o glandeko-
angeliniańskiej burzy wojennej, spowodowanej buntezniewolonych dzieci", opowiadającą o dziecięcych wojowniczkach, które walczyły ze złym, męskim imperium. Darger, obecnie posiadający statu ikony art brut, w swoich ilustracjach (mających czasem kilka metrów długości) łączył wiele elementów i technik malarskich: od komiksu, poprzez gazetowe kalkowanie i kolażu, aż po akwarele – i dlatego współcześnie mówi się o nim niejako o proroku postmodernistycznego, eklektycznego malarstwa.
ZABYTKOWE JUTRA (Vintage Tomorrows), reż. Byrd McDonald, 2015, 70'
„Zabytkowe jutra” badają korzenie estetyki steampunk, jej nagły rozwój i całe znaczenie kulturowe tego nurtu. Czy steampunk jest homogeniczną, uprzywilejowaną subkulturą czy też odrzuceniem technologii, która powstała w Dolinie Krzemowej? Na te pytania stara się odpowiedzieć ten dokument.
wstęp bezpłatny
KURATORKA PROJEKTU ▲B | MAŁGORZATA SZAEFER
KURATOR FILMOWY | RAFAŁ JĘCZMYK
KORDYNACJA PROJEKTU | PAULINA PIÓRKOWSKA
ZNAK | GOSIA GUROWSKA
NASI PARTNERZY | CZAS KULTURY | RADIO AFERA
" TRÓJKĄT BERMUDZKI | OUTSIDER ART | GALERIA TAK | IX – XI. 2017
projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będących w dyspozycji Samorządu Województwa Wielkopolskiego
Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…
Polityka plików Cookies
Czym jest plik Cookie?
Pliki Cookie to niewielkie pliki tekstowe przechowywane na urządzeniu końcowym Użytkownika (komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie, smartfonie etc).
Tworzone są przez Twoją przeglądarkę internetową i przechowują ustawienia i informacje potrzebne (a często niezbędne) do prawidłowego funkcjonowania serwisu internetowego. Przy kolejnych odwiedzinach serwisu z tego samego urządzenia przeglądarka może sprawdzić, czy istnieją pliki cookies przechowujące ważne informacje i przesłać je ponownie do odwiedzanej witryny, która wcześniej zapisała ciasteczko w Twoim urządzeniu. Witryna w ten sposób może rozpoznać, że użytkownik odwiedził ją wcześniej i np. dopasować prezentowaną treść do odbiorcy.
Zalety plików Cookie
Pliki cookie ułatwiają użytkownikowi korzystanie z wcześniej odwiedzanych przez niego stron internetowych. Jeśli użytkownik korzysta z tego samego urządzenia i przeglądarki co wcześniej, umożliwia to zapamiętanie jego preferencji i pozwala odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. Pliki cookies pozwalają tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy korzystają ze strony internetowej, a to skolei pozwala na ulepszanie jej struktury i zawartości. Pozwalają również na utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki temu każda kolejna podstrona serwisu nie wymaga ponownego logowania.
Kontrolowanie i usuwanie plików Cookie
Użytkownik w dowolnym momencie może zmieniać sposób korzystania z plików cookies. Większość przeglądarek oferuje możliwość akceptowania lub odrzucania wszystkich plików cookie, akceptowania tylko niektórych rodzajów albo informowania użytkownika za każdym razem, gdy strona internetowa próbuje je zapisać. Użytkownik może również z łatwością usuwać pliki cookie, które zostały już zapisane na urządzeniu przez przeglądarkę. Możliwości zarządzania i usuwania plików cookie różnią się w zależności od używanej przeglądarki. Wszystkie niezbędne informacje Użytkownik może znaleźć wykorzystując funkcję Pomoc w swojej przeglądarce lub odwiedzając stronę internetową http://www.aboutcookies.org/, na której wyjaśniono, jak kontrolować i usuwać pliki cookie w najpopularniejszych przeglądarkach. Pamiętaj, że zablokowanie wszystkich ciasteczek może spowodować trudności w działaniu lub zupełnie uniemożliwić korzystanie z niektórych funkcjonalności strony.
Jakie pliki Cookie wykorzystuje witryna?
Serwis wykorzystuje pliki cookies, które można podzielić w następujący sposób:
Jak zmienić ustawienia plików Cookie w Twojej przeglądarce?
Informacje dotyczące zmiany ustawień plików cookies w poszczególnych przeglądarkach dostępne są na poniższych stronach
Informacje dla urządzeń mobilnych dostępne są na poniższych stronach: