Katarzyna Ślęczek, Ewa Reczek
Zachowanie, emocje, potrzeby - zobaczyć, zrozumieć.
Wykorzystanie analizy materiału filmowego do zrozumienia trudnych zachowań małych dzieci niepełnosprawnych.
Często używamy w odniesieniu do zachowania dziecka określenia „trudne zachowanie”. To hasło uruchamia myślenie o zachowaniu, które wymaga od rodziców, nauczycieli czy terapeutów wyjątkowej uwagi i szczególnych zabiegów. Rodzice i nauczyciele mówią o wysiłku, stresie, również o niepowodzeniach. Wypracowane wcześniej metody, podejścia nie działają. Bezradność, złość, zniechęcenie, to uczucia najczęściej towarzyszące rodzicom czy nauczycielom w sytuacji takiego zachowania Każde trudne zachowanie związane jest z niezaspokojoną potrzebą. Teoria autodeterminacji Deci i Ryana głosi, że ludzie są z natury motywowani, by odczuwać związki z innymi ludźmi w obrębie wspólnego siedliska społecznego, by skutecznie w nim funkcjonować i by funkcjonując czuć, że robią to z własnej inicjatywy. Otoczenie społeczne wspomaga rozwój dziecka, jeśli zaspokaja potrzeby autonomii (samodecydowania, co i jak robić), kompetencji (kształtowanie i ćwiczenie umiejętności wpływania na środowisko), relacji (afiliacji – utrzymywania kontaktów z innymi dzięki związkom prospołecznym). Zaspokojenie potrzeby autonomii jest podstawą samorealizacji danej osoby (hierarchia potrzeb Maslowa). Potrzeba poczucia własnych kompetencji wynika z potrzeby szacunku, z potrzeby samorealizacji i z potrzeb poznawczych. Każdy człowiek, dorosły i dziecko, musi czuć, ze jest wartością dla innych, że jest przez nich akceptowany, ze jest ogniwem w sieci stosunków międzyludzkich (potrzeba przynależności i bezpieczeństwa). Daje mu to poczucie własnej tożsamości. W przypadku dziecka niepełnosprawnego istnieje bardzo duże ryzyko deprywacji tych potrzeb. Taka permanentna deprywacja może być źródłem negatywnych emocji, które często będą się manifestowały w zachowaniach uznanych przez otoczenie społeczne dziecka za trudne.
W próbie zrozumienia tego typu zachowań bardzo pomocny jest Wideotrening Komunikacji. Pierwszy etap pracy najczęściej polega na obserwacji nagrań pod kątem emocji i potrzeb zarówno dziecka, jak i rodzica bądź nauczyciela. Następnie w oparciu o analizę sytuacji pozytywnych zastanawiamy się wspólnie z rodzicem czy nauczycielem, w jaki sposób opiekun może pomóc dziecku w zaspokojeniu jego potrzeb.
Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…
Polityka plików Cookies
Czym jest plik Cookie?
Pliki Cookie to niewielkie pliki tekstowe przechowywane na urządzeniu końcowym Użytkownika (komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie, smartfonie etc).
Tworzone są przez Twoją przeglądarkę internetową i przechowują ustawienia i informacje potrzebne (a często niezbędne) do prawidłowego funkcjonowania serwisu internetowego. Przy kolejnych odwiedzinach serwisu z tego samego urządzenia przeglądarka może sprawdzić, czy istnieją pliki cookies przechowujące ważne informacje i przesłać je ponownie do odwiedzanej witryny, która wcześniej zapisała ciasteczko w Twoim urządzeniu. Witryna w ten sposób może rozpoznać, że użytkownik odwiedził ją wcześniej i np. dopasować prezentowaną treść do odbiorcy.
Zalety plików Cookie
Pliki cookie ułatwiają użytkownikowi korzystanie z wcześniej odwiedzanych przez niego stron internetowych. Jeśli użytkownik korzysta z tego samego urządzenia i przeglądarki co wcześniej, umożliwia to zapamiętanie jego preferencji i pozwala odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. Pliki cookies pozwalają tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy korzystają ze strony internetowej, a to skolei pozwala na ulepszanie jej struktury i zawartości. Pozwalają również na utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki temu każda kolejna podstrona serwisu nie wymaga ponownego logowania.
Kontrolowanie i usuwanie plików Cookie
Użytkownik w dowolnym momencie może zmieniać sposób korzystania z plików cookies. Większość przeglądarek oferuje możliwość akceptowania lub odrzucania wszystkich plików cookie, akceptowania tylko niektórych rodzajów albo informowania użytkownika za każdym razem, gdy strona internetowa próbuje je zapisać. Użytkownik może również z łatwością usuwać pliki cookie, które zostały już zapisane na urządzeniu przez przeglądarkę. Możliwości zarządzania i usuwania plików cookie różnią się w zależności od używanej przeglądarki. Wszystkie niezbędne informacje Użytkownik może znaleźć wykorzystując funkcję Pomoc w swojej przeglądarce lub odwiedzając stronę internetową http://www.aboutcookies.org/, na której wyjaśniono, jak kontrolować i usuwać pliki cookie w najpopularniejszych przeglądarkach. Pamiętaj, że zablokowanie wszystkich ciasteczek może spowodować trudności w działaniu lub zupełnie uniemożliwić korzystanie z niektórych funkcjonalności strony.
Jakie pliki Cookie wykorzystuje witryna?
Serwis wykorzystuje pliki cookies, które można podzielić w następujący sposób:
Jak zmienić ustawienia plików Cookie w Twojej przeglądarce?
Informacje dotyczące zmiany ustawień plików cookies w poszczególnych przeglądarkach dostępne są na poniższych stronach
Informacje dla urządzeń mobilnych dostępne są na poniższych stronach: