Z inicjatywy Stowarzyszenia Na Tak ukazała się książka pod redakcją Andreasa D. Frölicha pt. EDUKACJA BAZALNA Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością.
Książka poświęcona jest konceptowi stymulacji bazalnej, której głównym założeniem jest towarzyszenie dziecku w rozwoju, wspieranie go w poznawaniu i doświadczaniu otaczającej rzeczywistości. Nie chodzi tu o bierne przekazywanie wiedzy od nauczyciela do ucznia, ale o jej wspólne szukanie, nabywanie i utrwalanie.
Andreas D. Fröhlich i współautorzy nie tylko szczegółowo charakteryzują zasady stymulacji bazalnej, ale przede wszystkim dokładnie pokazują, jak prowadzić ją na co dzień. Tłumaczą, jak planować zajęcia, jak wyznaczać i osiągać realne cele oraz jak wychowywać i przekazywać wartości. Dzielą się również wieloma propozycjami zajęć edukacyjnych dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Opisywana przez nich metoda zyskała już uznanie specjalistów zachodnich, w Polsce zaś z każdym dniem zdobywa nowych zwolenników, którzy w swojej codziennej pracy przekonują się o jej skuteczności. Niniejsza książka będzie dla nich nieocenionym wsparciem.
Wydawcą książki jest Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Redakcję merytoryczną prowadziły: Katarzyna Klimek-Markowicz (Stowarzyszenie Na Tak) oraz Danuta Kopeć (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu). Patronat medialny nad książką, obok Stowarzyszenia Na Tak, objęła „Integracja” i portal Niepelnosprawni.pl.
Książkę można nabyć na stronie wydawcy.
Andreas D. Frölich – do 2006 roku profesor na Wydziale Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Koblenz-Landau. Od 1972 roku pracuje w centrum rehabilitacji Reha-Westpfalz z dziećmi z głęboką fizyczną i wieloraką niepełnosprawnością. Wraz ze współpracownikami stworzył metodę stymulacji bazalnej. Jest autorem licznych publikacji na ten temat, przełożonych na wiele języków. W swoich tekstach i wykładach porusza najważniejsze zagadnienia dotyczące funkcjonowania osób z głębokimi upośledzeniami.
Spis treści
Przedmowa do wydania polskiego
Danuta Kopeć
Na początek: pedagogika – w pełni bazalnie
Andreas Fröhlich
Rozdział 1
W tobie ja
Miriam Weisz
Rozdział 2
Poznawanie własnego ciała
Helga Schlichting
Rozdział 3
Treści kształcenia a głęboka niepełnosprawność – proces planowania zajęć
Sören Bauersfeld
Rozdział 4
Przekazywanie wartości osobom z głęboką wieloraką niepełnosprawnością – rozważania na temat wychowania bazalnego
Lars Mohr
Rozdział 5
Podmiot szczególny i wartościowy – zajęcia w grupie heterogenicznej
Angela Simon
Rozdział 6
Wiktor – niewidome dziecko odkrywa świat
Heike Schäfer
Rozdział 7
Ambitne treści edukacyjne na zajęciach z uczniami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością – opis doświadczeń
Sabine Knoblauch
Rozdział 8
Poznawanie świata: „Jedzie pociąg z daleka...”
Marion Wieczorek
Rozdział 9
Kto tu kogo wychowuje?
Lilli Pohl
Rozdział 10
Szum lasu
Andreas Fröhlich
Rozdział 11
„Parostatkiem w wielki rejs”
Annette Damag
Rozdział 12
Propozycje kształcenia dla dorosłych z głęboką niepełnosprawnością realizowane w ich miejscu zamieszkania
Kathirn Mohr
Na koniec: jeszcze raz bazalnie
Andreas Fröhlich
Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…
Polityka plików Cookies
Czym jest plik Cookie?
Pliki Cookie to niewielkie pliki tekstowe przechowywane na urządzeniu końcowym Użytkownika (komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie, smartfonie etc).
Tworzone są przez Twoją przeglądarkę internetową i przechowują ustawienia i informacje potrzebne (a często niezbędne) do prawidłowego funkcjonowania serwisu internetowego. Przy kolejnych odwiedzinach serwisu z tego samego urządzenia przeglądarka może sprawdzić, czy istnieją pliki cookies przechowujące ważne informacje i przesłać je ponownie do odwiedzanej witryny, która wcześniej zapisała ciasteczko w Twoim urządzeniu. Witryna w ten sposób może rozpoznać, że użytkownik odwiedził ją wcześniej i np. dopasować prezentowaną treść do odbiorcy.
Zalety plików Cookie
Pliki cookie ułatwiają użytkownikowi korzystanie z wcześniej odwiedzanych przez niego stron internetowych. Jeśli użytkownik korzysta z tego samego urządzenia i przeglądarki co wcześniej, umożliwia to zapamiętanie jego preferencji i pozwala odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. Pliki cookies pozwalają tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy korzystają ze strony internetowej, a to skolei pozwala na ulepszanie jej struktury i zawartości. Pozwalają również na utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki temu każda kolejna podstrona serwisu nie wymaga ponownego logowania.
Kontrolowanie i usuwanie plików Cookie
Użytkownik w dowolnym momencie może zmieniać sposób korzystania z plików cookies. Większość przeglądarek oferuje możliwość akceptowania lub odrzucania wszystkich plików cookie, akceptowania tylko niektórych rodzajów albo informowania użytkownika za każdym razem, gdy strona internetowa próbuje je zapisać. Użytkownik może również z łatwością usuwać pliki cookie, które zostały już zapisane na urządzeniu przez przeglądarkę. Możliwości zarządzania i usuwania plików cookie różnią się w zależności od używanej przeglądarki. Wszystkie niezbędne informacje Użytkownik może znaleźć wykorzystując funkcję Pomoc w swojej przeglądarce lub odwiedzając stronę internetową http://www.aboutcookies.org/, na której wyjaśniono, jak kontrolować i usuwać pliki cookie w najpopularniejszych przeglądarkach. Pamiętaj, że zablokowanie wszystkich ciasteczek może spowodować trudności w działaniu lub zupełnie uniemożliwić korzystanie z niektórych funkcjonalności strony.
Jakie pliki Cookie wykorzystuje witryna?
Serwis wykorzystuje pliki cookies, które można podzielić w następujący sposób:
Jak zmienić ustawienia plików Cookie w Twojej przeglądarce?
Informacje dotyczące zmiany ustawień plików cookies w poszczególnych przeglądarkach dostępne są na poniższych stronach
Informacje dla urządzeń mobilnych dostępne są na poniższych stronach: